Una dintre temele centrale ce caracterizează relația arhitecturii cu sfera publică este câmpul de tensiune ce se creează între existența în timp a formei arhitecturale și dinamica vieții publice. În învățământul de arhitectură, îndreptarea observației către locul public adâncește preocuparea pentru conceptul de loc în
sine, precum și pentru atributul public. În practica arhitecturală, sarcina de a proiecta spațiile și clădirile publice impune o căutare a formelor și abordărilor care pot găzdui diferitele gradații ale sferei publice așa cum sunt ele la un anumit moment în timp. Reflectând asupra celor trei perspective (teorie, educație, practică), publicația de față prezintă o experiență pedagogică și de cercetare desfășurată în anul universitar 2019-2020 în cadrul UAUIM, atelier 36.
Temele cadru ale Departamentului Bazele Proiectării pentru semestrul 1 al anului 3 de studiu vizează cercetarea orașului și a locurilor publice, oferind trei abordări didactice alternative în care proporția dintre componenta de cercetare (observație / lectură / analiză) și cea de intervenție poate varia în funcție de
strategia pedagogică. Particularizarea temei în cadrul atelierului 36 în anul universitar 2019-2020 a urmărit dilatarea componentei de cercetare prin investigarea spațiilor destinate educației, a școlilor, în special din perspectiva felului în care acestea intermediază relația dintre oraș, cartier și comunitate. Scopul acestui studiu incipient a fost acela de a alcătui o arhivă de lucru, un instrumentar care să poată fi de folos în cel de-al doilea exercițiu al semestrului: proiectarea unei construcții cu destinație educațională în cartierul Bucureștii Noi (Dămăroaia).
Această abordare pedagogică a permis organizarea studiului întregului semestru în jurul unei arii comune de reflecție teoretică și investigație urbană.
Privită atât din perspectiva programului de arhitectură, cât și din aceea a vocației publice inerente, școala a reflectat pretutindeni și dintotdeauna schimbarea condițiilor socio-culturale sau istorice și, mai ales, pe cea a conceptelor educaționale, traducând adesea cu deosebită acuratețe tot acest cumul de parametri identitari locali sub forma unor ideologii diferite și chiar a unor tipologii spațiale.
ID | Link permanent | Descriere |
---|---|---|
602-175 | https://editura.uauim.ro/pub/eim-602-175.pdf | Scopul acestui studiu incipient a fost acela de a alcătui o arhivă de lucru, un instrumentar care să poată fi de folos în cel de-al doilea exercițiu al semestrului: proiectarea unei construcții cu destinație educațională în cartierul Bucureștii Noi (Dămăroaia). |